Платники Рівненщини сплатили понад 1,2 млрд грн військового збору за п’ять місяців 2025 року
Упродовж січня–травня 2025 року мешканці та бізнес Рівненщини перерахували до бюджету країни 1 млрд 213 млн грн військового збору. Це майже вчетверо більше, ніж за аналогічний період 2024 року – надходження зросли на 889 млн гривень.
«Кожна сплачена гривня військового збору — це не просто цифра в бюджеті, а реальний вклад у міцність нашої армії та наближення Перемоги. Це прояв свідомої позиції кожного громадянина. Дякуємо усім, хто відповідально ставиться до свого обов’язку перед країною», — наголосив Сергій Вінніченко, начальник Головного управління ДПС у Рівненській області.
Він підкреслив, що в умовах війни чесна праця і прозора сплата податків стають важливою частиною національного спротиву — це тилова підтримка, яка вкрай важлива для країни.
Нагадаємо, що з 1 грудня 2024 року набули чинності зміни до Податкового кодексу України (Закон № 4015-IX), які передбачають:
збільшення ставки військового збору до 5 % для більшості платників;
розширення кола зобов’язаних осіб — тепер обов’язково сплачують збір і усі ФОПи, незалежно від обраної системи оподаткування.
Актуальні ставки військового збору у 2025 році:
ФОП 1, 2 і 4 групи — 10 % від мінімальної зарплати, встановленої на 1 січня звітного року. У 2025 році це — 800 грн щомісячно.
ФОП 3 групи — 1 % від отриманого доходу щоквартально.
ФОП на загальній системі — 5 % від чистого річного оподатковуваного доходу.
Наймані працівники — 5 % від нарахованої заробітної плати.
Військовослужбовці та силові структури — 1,5 % з грошового забезпечення (окрім доходів, звільнених від оподаткування згідно з ПКУ).
Транспортний податок: що потрібно знати власникам авто
Транспортний податок — це один із видів майнових податків, який сплачують власники дорогих легкових автомобілів. Він запроваджений з метою оподаткування предметів розкоші й регулюється Податковим кодексом України (ПКУ).
Згідно з п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 розд. ХІІ ПКУ, об’єктом оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі, якщо одночасно виконуються такі умови:
з року випуску минуло не більше 5 років (включно);
середньоринкова вартість авто перевищує 375 мінімальних заробітних плат, установлених на 1 січня податкового (звітного) року.
Наприклад, якщо мінімальна зарплата на 1 січня 2025 року складає 8 000 грн, то поріг для оподаткування становитиме: 8 000 × 375 = 3 000 000 грн.
Як визначається середньоринкова вартість авто? Її щороку обчислює центральний орган виконавчої влади, відповідальний за економічну політику та торгівлю, за методикою, затвердженою Кабміном. У розрахунок беруться: марка та модель авто, рік випуску, об’єм циліндрів двигуна, тип пального.
До 1 лютого кожного року на офіційному сайті цього органу публікується перелік автомобілів, що підпадають під дію транспортного податку.
Відповідно до п. 267.4 ст. 267 ПКУ, ставка транспортного податку становить 25 000 гривень на рікза кожен легковий автомобіль, який є об’єктом оподаткування.
Хто і коли сплачує? Для фізичних осіб — податкове повідомлення-рішення надсилається до 1 липня, і сума має бути сплачена протягом 60 днів. А юридичні особи обчислюють податок самостійнотаі сплачують його авансовими внесками щокварталу.
Сплата транспортного податку — це не лише виконання закону, а й внесок у розвиток місцевих бюджетів, з яких фінансуються дороги, інфраструктура, освіта та медицина.
Тож, перевірте, чи ваше авто підпадає під оподаткування — список доступний на сайті Мінекономіки щороку до 1 лютого.
Знання своїх обов’язків допомагає уникнути штрафів і бути відповідальним громадянином!
Як отримати податкову знижку за страхування життя
Головне управління ДПС у Рівненській області нагадує громадянам: якщо ви упродовж минулого року сплачували страхові внески за договором довгострокового страхування життя, то маєте законне право зменшити суму податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), сплаченого з вашої зарплати. Це можливо завдяки механізму податкової знижки, передбаченому статтею 166 Податкового кодексу України.
Податкова знижка — це сума певних витрат платника податку, яка дозволяє зменшити розмір оподатковуваного доходу за попередній рік. Витрати мають бути документально підтверджені й включають, зокрема: страхові платежі, сплачені страховику-резиденту України за договорами довгострокового страхування життя; пенсійні внески до недержавного пенсійного фонду, банківського пенсійного депозитного рахунку, пенсійного вкладу, рахунку учасника фонду банківського управління.
Це означає: держава повертає частину сплаченого ПДФО, якщо громадянин витрачав кошти на соціально важливі речі — як-от страхування життя.
Для отримання податкової знижки за результатами 2024 року (у 2025 році) слід подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи до 31 грудня 2025 року (включно).
До декларації потрібно додати: копію договору страхування життя; копії платіжних документів, що підтверджують сплату внесків (квитанції, платіжки з банку, виписки тощо); довідку про доходи (довідка про зарплату та сплачений ПДФО).
Важливо: податкова знижка не переноситься на наступні роки — якщо ви не подали декларацію вчасно, право на повернення податку втрачається.
Знижка надається лише фізичним особам — громадянам, які офіційно працювали й отримували заробітну плату.
Ви можете отримати знижку за договори, укладені на користь себе або найближчих родичів — чоловіка/дружини, дітей, батьків (за певних умов).
Податковий кодекс встановлює обмеження на суму витрат, що підлягають включенню до податкової знижки:
- для самого платника податку — не більше 4240 грн на місяць у 2024 році;
- для члена сім’ї першого ступеня споріднення — не більше 2120 грн на місяць, тобто 50% від вищевказаної суми.
Подати декларацію можна: онлайн — через електронний кабінет платника податків чи скориставшись мобільним застосунком «Моя податкова»; особисто — у податковій за місцем реєстрації; через уповноваженого представника (за дорученням).
Податкова знижка — це реальна можливість повернути частину податку, який уже сплачено до бюджету, якщо ви дбаєте про власне життя, безпеку і пенсійне забезпечення.