ВИРІШЕННЯ ЗЕМЕЛЬНИХ СПОРІВ ОРГАНАМИ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ ТА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

ВИРІШЕННЯ ЗЕМЕЛЬНИХ СПОРІВ ОРГАНАМИ ДЕРЖАВНОЇ

ВЛАДИ ТА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Земля відіграє велику роль у майнових відносинах, будучи об’єктом права власності, користування й охорони.

Залучення землі як нерухомого майна в цивільний обіг призвело до збільшення числа земельних власників і користувачів, видів землекористування, що, у свою чергу, вплинуло на зростання кількості земельних спорів.

Особливе місце у процесі забезпечення земельних прав суб’єктів є вирішення земельних спорів, які здійснюються компетентними органами у встановленому порядку. Правові норми, якими у загальному вигляді урегульоване це питання, закріплені у розділі V Земельного кодексу України «Гарантії прав на землю».

Відповідно до ч. 1 ст. 158 ЗК України земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Перелік органів, які уповноважені розглядати та вирішувати земельні спори, є вичерпним і поширювальному тлумаченню не підлягає. Підстави та порядок вирішення земельних спорів в адміністративному порядку передбачено ст.ст. 158-161 ЗК України.

Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян; додержання громадянами правил добросусідства; розмежування меж районів у містах (ч. 3 ст. 158 ЗК України). А на органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів (нині це Державна служба України з питань геодезії, картографії і кадастру) покладені повноваження вирішення земельних спорів щодо меж земельних ділянок за межами населених пунктів; встановлення обмежень у використанні земель та земельних сервітутів (ч. 4 ст. 158 ЗК України). Зазначимо, що органи місцевого самоврядування та органи з питань земельних ресурсів здійснюють винятково позасудовий розгляд і вирішення земельних спорів.

Земельні спори завжди випливають із конфлікту, суперечок чи полярних поглядів з одного й того ж питання, тобто є не менше двох сторін, які мають протилежні інтереси. Сторонами у спорі є фізичні особи, юридичні особи, які наділені рівними правами та обов’язками у процесі відстоювання своїх інтересів.

Підставою для розгляду земельного спору є заява однієї зі сторін, яку вона подає до органу місцевого самоврядування або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Заява розглядається у тижневий строк з дня її подання. Це відбувається за участі зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У разі відсутності однієї зі сторін при першому вирішенні питання та відсутності офіційної згоди на його вирішення розгляд спору переноситься. Повторне відкладання розгляду спору може мати місце лише з поважних причин.

При цьому учасники спору не позбавляються права звернення до суду. Так, відповідно до ч. 5 ст. 158 ЗК України у разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом. Але із цього випливає, що досудовий розгляд земельного спору зазначеними органами у межах їхньої компетенції є обов’язковим.

Водночас, відповідно до пункту 4 Постанови Пленуму Верховного суду України від 16.04.2004 № 7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ», суди розглядають справи за спорами про межі земельних ділянок, що перебувають у власності чи користуванні громадян-заявників, які не погоджуються з рішенням органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів. При цьому у постанові вказано, що зазначені спори підлягають розгляду місцевими судами, незалежно від того, розглядалися вони попередньо органом місцевого самоврядування або органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів чи ні. Рішення цих органів щодо такого спору не може бути підставою для відмови у прийнятті заяви чи для закриття провадження в порушеній справі.

Таке роз’яснення Пленуму Верховного суду України відповідає конституційному положенню про права громадян на судовий захист.

Право людини і громадянина на судовий захист передбачене ст. 55 Конституції України і належить до громадянських прав, причому містить у собі юридичну гарантію від свавілля як з боку окремих осіб, так і держави водночас. Суд не може відмовити у правосудді, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їхні права і свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їхньої реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод.

Враховуючи вищезазначені положення законодавчих актів, необхідно вказати, що земельний спір – це суперечка, що випливає із конфлікту між суб’єктами земельних правовідносин про право або обов’язок, і доведення своїх прав на землю з дотриманням встановленої процедури та рівноправності перед законом усіх учасників.

Вирішення земельного спору органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування – це розв’язання суперечки, що виникла із конфлікту між суб’єктами земельних правовідносин про право або обов’язок, з’ясування їхніх прав на землю з дотриманням встановленої процедури та рівноправності перед законом усіх учасників і викладення результату розгляду цієї суперечки у юридично значущому акті.

Додатково повідомляємо, що при виникненні додаткових запитань та необхідності більш детальних роз’яснень законодавства, Ви маєте можливість зателефонувати за номерами телефонів: (03656) 2-10-08, з понеділка по п’ятницю з 8.00 год. до 17.00 год., Адреса сектору «Дубенське бюро правової допомоги» для листування: м. Дубно, вул. Грушевського, 134, каб. 212, 213, електронна пошта: dubenske@legalaid.rv.ua.

Також повідомляємо, що Ви маєте можливість отримати правову консультацію, звернувшись до Єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за безкоштовним телефоном 0 800 213 103, або інформаційно-довідкової системи консультацій за посиланням: https://wiki.legalaid.gov.ua.

Сектор «Дубенське бюро правової допомоги» відділу безоплатної правової допомоги Рівненського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги

Поділитися:

Понад 947 мільйонів гривень податку на прибуток сплатили підприємства Рівненщини. До відома громадян - власників земельних ділянок та нерухомого майна 
20.11.2024 16:34
Понад 947 мільйонів гривень податку на прибуток сплатили підприємства Рівненщини Упродовж січня - жовтня поточного року платники податків Рівненщини сплатили до Зведеного…
До 22 листопада триває реєстрація на Форум «(ви)СТОЇМО»
18.11.2024 20:34
До 22 листопада триває реєстрація на Форум «(ви)СТОЇМО» 5 грудня у Києві відбудеться ХІІІ Форум розвитку громадянського суспільства «(ви)СТОЇМО». Ця подія об'єднає лідерів громадського сектору,…
Місцеві бюджети громад Рівненщини отримали понад 617  мільйонів гривень плати за землю. Для того, щоб скористатися податковою знижкою, необхідно подати декларацію про майновий стан і доходи до 31 грудня 2024 року
18.11.2024 09:12
Місцеві бюджети громад Рівненщини отримали понад 617 мільйонів гривень плати за землю За десять місяців 2024 року платники податків Рівненщини сплатили до…